perjantai 23. maaliskuuta 2012

Ranskan matkan kokemuksia, ensimmäinen viikko

Maanantai 19.3

Maanantai aamuna ryhmä kokoontui Helsinki-vantaan lentokentälle kello 7.35. Sää oli kurja, ei tehnyt ollenkaan pahaa lähteä Ranskaan, koska siellä kevät oli jo kuulemma pitkällä. Matkalle lähtivät Kiipulasta Miriam, Heidi, Krista, Teemu, Heidi ja Päivi ja Lepaalta Anni, Tiina ja Henna. Matka sujui mutkitta, paitsi lento Pariisiin oli kuoppainen. Pariisin lentokentällä meitä oli vastassa koulun rehtori Christelle ja opettaja Annie. Automatka Pariisista koululle kesti neljä tuntia. Pysähdyimme maksamaan tietulleja ainakin neljä kertaa. Koululla meitä odotti ilallinen, jonka söimme opettaja Markin kanssa. Nukkumaan pääsimme yhdeksän jälkeen.

Tiistai 20.3

Söimme hostellissa ranskalaisen kevyen aamupalan, johon sisältyi patonkia ja marmeladia. Saavuimme koululle kello kymmenen. Marcin johdolla istutimme marjapensaita ja töissä oli mukana muutama koulun oppilas. Ihmettelimme pensaiden tiuhaa istutusväliä, joka oli noin 50-80cm. Anni ihastui uuteen työkaluun, vinkura talikkoon. Vinkuralla talikolla möyhennettiin maata ja tasattiin pintaa. Sitten oli lounaan aika, jossa söimme lammaspaistia ja papumuhennosta ja meihin kiinnitettiin kovasti huomiota. Koulussa on noin viisi tyttöä ja loput poikia. Iltapäivällä paikkasimme nurmikkoa, työ tehtiin samoin kuin suomessa. Lopun päivää teimme kevät siivousta. Illalla menimme kaupunkiin nimeltä Flers ja sieltä löytyi kaikkea kivaa mm. pyyhkeitä, ruokaa ja viinilasi hammasmukiksi. Päivän päätteeksi oli kiire Moncyyn syömään päivällistä kello seitsemän ja kyllä nukutti ilalla.

Keskiviikko 21.3.

Bonjour! Aamupala kello kahdeksan. Internetyhteys toimii. Teemu on ehtinyt kirjoittaa kuulumisia facebookkiin. Olimme töissä taimistolla nimeltään PAYSAGES/PEPINERES CONSEIL yhtiössä, jossa oli myös viherrakennus firma. Saimme eväät koululta. Päivällinen majatalossa kello kuusi. Ilalla menimme keilaamaan muiden opiskelijoiden kanssa. Bussi vei meidät koululta keilahalliin Flersiin. Keilaus oli aivan samalaista kuin suomessa. Tututstuimme ranskalaisiin opiskelioihin, vain nuorimmat osasivat englantia. Menimme ajoissa nukkumaan, koska huomenna on aikainen herätys aamupala on jo 7.30.

Torstai 22.3.12

Aamulla lähdimme Le Bellaie puutarhaan ja meidät sinne vei koulun opettaja Jean-Yves. Puutarhalla  kasvatetaan kukkia ja luomu vihanneksia. Puutarhalla työskenteli paljon tukityöllistettyjä. Puutarhalla oli paljon erillaista toimintaa: kopponettien pakkaamista, trukkilavojen korjaamista ja kokoamista ja viheralueiden hoitoa. Saimme tuliaisiksi kesäkukkia mm. Leinikkiä, Pelargoniaa, markettaa ja hopealehteä. Vastaanotto puutarhalla oli hyvin lämminhenkinen ja firman johtaja puhui todella hyvää englantia. Picnikkiä söimme torigni-S-Vire vallihaudoilla, jossa oli kaunis suihkulähde ja kalastaja. Monacon ruhtinaat käyvät siellä kesäaikaan viettämässä lomia. Albertti ei ollut paikalla Annin suureksi pettymykseksi. Sitten mentiin puutarhamyymälään, jossa oppilaat koulivat pelargonioita. Ja blogi on kyllä ihan paikallisen kanan pyllystä ja sekin on parempaa. Päivät ovat olleet kovin pitkiä ja aikaa ei ole ollut blogien kirjoitteluun, kun täytyy välillä nukkuakin.

Perjantai 23.3.12

Kävimme koulun lähellä olevalla kukkulalla,rhododentron-puistossa.Tällä alueella rhodot kasvavat luonnonvaraisina. Paikalliset asukkaat käyvät sielä viikonloppuisin ja koulun oppilaat käyvät juoksulenkillä vaativassa maastossa. Vuorelle on perustettu vanhojen omenalajikkeiden taimipankki.  Sielä on 40 eri omenalajiketta ja 20 päärynälaijiketta, joitakin ruusukvitteni puita sekä muuta pähkinäpuu. Alueen reunalle oli useita mehiläisyhdyskuntia jotka edesauttavat omenapuiden pölyttämistä. Omena puiden runko oli suojattu 180 cm korkealla verkolla,jotteivat metsäkauriit hankaa runkoja rikki.  Suomalaisista puista poiketen varttamis kohta oli 180 cm:ssä. Kasvatus tapa on  perinteinen normandiassa. Istuksissa taimi-ja riviväli oli 10 X 10 metriä.  Sato on vapaasti ihmisten kerättävissä syksyllä.
Iltapäivällä Henna ja Tiina muokstoilivat ja perkasivat puksuspensaita.  Heidi,Kristaja Mirjam istuttivat rhodoja, vaahteroita ja kuusamia sekä koristaheiniä. Lopuksi kitkettiin tuttuja rikkaruohoja.   Kun taas toisaalla Teemu paranteli eilen saatua auringonpistosta.    Sää oli tänään kesäisen lämmin.
Mielenkiinolla odotamme viikonloppua. Annin lähtöä ja kellon siirtämistä kesäaikaan.